SCHOOLGIDS 2025-2026
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Welkom » Samenwerkingsverband, basisondersteuning en hoorrecht

Samenwerkingsverband, basisondersteuning en hoorrecht

Basisschool Beneden Beekloop is één van de twee Geldropse basisscholen van scholengroep SILFO en valt onder het Samenwerkingsverband Passend onderwijs PO Helmond- Peelland.

Het samenwerkingsverband draagt eraan bij om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, dit zoveel mogelijk binnen de regio, dicht bij huis en in een reguliere school te laten plaatsvinden.

Sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs (aug. 2014) werken binnen het SWV Helmond-Peelland PO de basisscholen nauw samen met het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO) om de best passende ondersteuning voor alle kinderen te realiseren. Het doel is om de ondersteuning zo thuisnabij mogelijk en het liefst op de eigen school te organiseren. Hoe we dat willen realiseren staat beschreven in het ondersteuningsplan 2022-2026: Met elkaar voor het kind.

Zorgen over uw kind
Bij zorgen over het onderwijs- en ontwikkelingsperspectief van kinderen is het goed om zo snel mogelijk een gesprek te voeren tussen ouders/verzorgers en school. Bespreek met elkaar welke extra ondersteuning vanuit de school geboden wordt en wat daarbuiten aan ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuningsmogelijkheden op school

De school geeft inzicht in welke mogelijkheden er voor extra ondersteuning op de school zelf aanwezig zijn.

De ondersteuningsroute van basisschool Beneden Beekloop is hieronder weergegeven.

Ondersteuningsroute SILFO PO 25-26

 

De basisondersteuning is beschreven in het document “Beschrijving basisondersteuning”. Van iedere reguliere basisschool binnen het SWV Helmond-Peelland PO wordt verwacht dat zij vanaf 2026 deze basisondersteuning bieden.

Extra ondersteuning buiten school
Wanneer blijkt dat de basis- en extra ondersteuning vanuit de school (scholenkring) en het schoolbestuur niet voldoende is, ook niet na het doorlopen van de interne ondersteuningsroute, kunnen de Coördinatoren Passend Onderwijs van het stafbureau van het SWV ingeschakeld worden. De coördinatoren passend onderwijs van het SWV denken mee en adviseren over passend onderwijs. Omdat zorgen over de ontwikkeling zich vaak niet alleen tot school beperken, zijn er korte lijnen met gemeenten, GGD, onderwijsconsulenten en leerplichtambtenaren.

Met elkaar – ouders, school en andere professionals – zoeken we naar de best passende ondersteuning. Waar het kan op een school zo thuisnabij mogelijk, anders op een andere school omdat deze het beste aansluit op de onderwijs-ondersteuningsbehoefte van het kind. Het SWV draagt bij met een onafhankelijke, adviserende rol in gesprekken tussen school en ouders, een coördinerende- en regisserende rol bij leerlingen die vastlopen in het onderwijs en een besluitvormende rol bij het afgeven van arrangementen en toelaatbaarheidsverklaringen voor SBO en SO. Op de website van het SWV is te lezen wat het SWV kan betekenen.

Cluster 1- en 2-scholen
Cluster 1- en 2-scholen zijn niet aangesloten bij het samenwerkingsverband. Hulp aan leerlingen met een communicatie- of taalontwikkelingsstoornis, of aan kinderen die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn kun je via de commissie van onderzoek van cluster 1- en 2-scholen aanvragen.

Scholenkring
Het samenwerkingsverband is onderverdeeld in zes scholenkringen. Onze school valt onder de scholenkring Geldrop-Mierlo-Heeze. Onze contactpersoon binnen het SWV van deze scholenkring is Hanneke Custers . Bij zorgen over de ontwikkeling van uw kind kan de coördinator passend onderwijs in afstemming met de school ingeschakeld worden.

Ouderkindsteunpunt
Op de website van het ouder- en kindsteunpunt van SWV Helmond-Peelland PO is veel informatie te vinden over het basisonderwijs in onze regio. Er worden veel antwoorden gegeven op vragen waar je als ouder van een (schoolgaand) kind mee kunt zitten. Regelmatig organiseert men thema-avonden waar je jezelf gratis voor kan aanmelden.

Aan het ouderkindsteunpunt is een onafhankelijke ouderkindadviseur verbonden. Maaike van Ham.

Hoorrecht van kinderen bij basisondersteuning
Op onze school vinden we het belangrijk dat alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, zeker als het gaat om de extra ondersteuning die zij krijgen. Kinderen hebben recht op hun eigen mening over de begeleiding die zij ontvangen: dit noemen we het hoorrecht.

Om hier vorm aan te geven, hebben we de leerlingen die extra ondersteuning krijgen gevraagd om een korte vragenlijst in te vullen. Hiermee willen we te weten komen hoe zij zelf de begeleiding ervaren en wat er volgens hen beter kan.

De kinderen gaven de volgende gemiddelde scores (op een schaal van 1 tot 10):
• Hoe tevreden ben je over de hulp die je krijgt van de juf?
Gemiddeld cijfer: 7,9

• Hoe voel je je als je individuele begeleiding krijgt?
Gemiddeld cijfer: 7,1

• Hoeveel leer je van de één-op-één begeleiding?
Gemiddeld cijfer: 7,8

• Hoe tevreden ben je over de begeleiding in het algemeen?
Gemiddeld cijfer: 7,0

Daarnaast hebben de kinderen in eigen woorden aangegeven wat zij verder kwijt wilden over de begeleiding. Zij vonden het onder andere: “duurt te lang”, “leuk”, “fijn”, “saai”, “mag vaker” en “ik mis rekenen hierdoor”.

Deze reacties laten zien hoe verschillend kinderen de extra begeleiding kunnen ervaren. Voor ons zijn deze inzichten waardevol: ze helpen ons om de ondersteuning beter af te stemmen op de behoeften van de kinderen. Zo blijven we werken aan een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin ieder kind zich kan ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past.

Op onze school zijn een aantal leerkrachten gespecialiseerd op een specifiek onderdeel. Op deze manier is er veel kennis binnen onze school om goed onderwijs te bieden.

De diverse specialisten binnen onze school zijn:
Rekencoördinator
Taalcoördinator (taal, lezen, dyslexie)
Coördinator Meer- en Hoogbegaafdheid
Fidescoördinator
Vertrouwenspersoon
Motorisch specialist
ICT specialist
Anti-pestcoördinator
Schoolopleider